יום שני, 9 בפברואר 2015

הפרעת קשב וריכוז - איך נציב גבולות לילדנו הסובל מהפרעת קשב וריכוז ונגדל ילד שמח ?

 אסור להורה להיות מנוהל ע"י ילדו ובטח לא ע"י ילדו הסובל מהפרעת קשב וריכוז. אסור לנו לטעות, ההורה הוא בעל הסמכות ולא ילדו גם אם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז. ההורה הוא הבוגר והוא זה שיודע מה מותר ומה אסור. מיתרנות יתר מולידה דרישות, שאין לקבלן. הורה שלא יודע לקבוע לילדו את גבולותיו בעצם חוטא בחינוך ילדו. ילד זקוק לגבולות ברורים. אנו תוחמים תחומים למעשים ואין אנו מגבילים רצונות והבעת רגש. ילדך יכול להביע בפניך כל רגש שהוא חווה ועליך אפילו לעודד אותו לשתף אותך ברגשותיו. מצד שני עליך לשים סייגים להתנהגות בלתי רצויה ואסורה. הבחינו בין ההתייחסות שלכם כלפי שיתוף רגשי לבין הטלת איסור על התנהגות ילדכם. יש לחת לילד עם הפרעת קשב וריכוז להתבטא רגשית ולהגביל מעשים בלתי רצויים מבלי לפגוע בכבודו או בכבודכם כהורים.
הפרעת קשב וריכוז

כאשר ההורה ברור, נשמע לו הילד וגם ילד עם הפרעת קשב וריכוז. על ההורים להיות תמימי דעים בנושא החינוך של ילדם ועל אחת כמה וכמה חינוך ילדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז וגם את יש חילוקי דעות עליהם לנהל שיחה בנושא לא לפני הילד. ההוראה צריכה להיות קצרה, מובנת וחד משמעית. חינוך יעיל מושתת על כבוד הדדי בן ילד להורה, מבלי שההורה יוותר על מעמדו כמבוגר. כאשר אתם נותנים לילדכם דרכים טובות יותר לביטוי רגשי אשמה ורוגז, פוחת והולך הצורך שלכם להשתמש בעונשים. תמיד לשבת עם הילד ולחשוב על אלטרנטיבות נוספות או אחרות ולקבל את ההחלטה יחדיו. הוא לומד להיות שותף להחלטות בבית. תמיד ללכת על הנעה חיובית ולא על איסור. מה יצא לילד מזה ולא מה יפסיד מזה.
הפרעת קשב וריכוז
ביטחונם העצמי של הילדים גובר כשהם יודעים את קווי הגבול של פעולות מותרות. ילד ללא גבולות הוא ילד שיכול לפגוע בעצמו או לחשוב שהוריו אינם אוהבים אותו ולא אכפת להם ממנו.

הגבלה יש להטיל בתקיפות. כאשר אתם מגבילים את ילדכם, אמרו זאת בתקיפות שאינה משתמעת לשתי פנים. ההגבלות מתקבלות ביתר קלות אם הן תמציתיות ואינן מכוונות אישית אל הילד ויש בהן אפשרות בחירה. אתם יכולים לבקש מהילד לעשות או דבר מה עכשיו או בעוד חצי שעה למשל. אתה יכול לבחור מה קונים בסופר מתוך שני דברים וזהו.  הימנעו משימוש במילות גנאי שאינן מועילות ורק פוגעות בדימוי העצמי של הילד. בחרו להתווכח בנושאים המשמעותיים והחיוניים ביותר. לא כל דבר הוא קו אדום. אל תבזבזו את זמנכם על ויכוחים שוליים. סמים זה קו אדום, קעקוע או צבע בשיער לדוגמה פחות. כדי לתת לילדכם את התחושה שהוא שולט, התייעצו בו. כשהילד שותף להחלטות, קל לו יותר לקבל אותן. תמיד טוב לתת הוראה לילד ויחד עמה להשאיר לילדכם את הבחירה בין שתי אופציות.  כדאי לתת הוראה חד משמעית חיובית בכל פעם ולהיות ערים להקשבת הילד להוראה והבנתה.
הפרעת קשב וריכוז

הימנעו מסיטואציה שתצור קונפליקט עם ילדכם. ובטח עם ילדכם הסובל מהפרעת קשב וריכוז. אם נכנסתם לריב או ויכוח עם ילדכם, היו אתם אלה שמפסיקים אותו. ילד לא יודע לצאת מהקונפליקט. אל תפחדו לתת לילדכם אחריות, ככה הוא ילמד להיות אחראי יותר. ככל שילדכם גדל, הוא מסוגל לקחת עליו יותר ויותר אחריות, דבר שילמד אותו להתכונן לחייו בעתיד כאדם עצמאי. אל תיהנו מכישלון או החלטה גרועה אותה קבל ילדכם, אלא גלו סימפטיה למפלתו. מותר לטעות, אך אל תשמחו לאידו של הילד. עזרו לו להבין איך אפשר להתקדם וללמוד מהטעות כדי שלא תקרה שוב. זכרו שגבולות  נוצרים מתוך כבוד, שיתוף פעולה והתחשבות. זה הבסיס לכל מערכת יחסים תקינה בין מבוגר לילד. מאבקי כח תמיד הרסניים וגורמים לילד לראות את המציאות בצורה הלא נכונה.

הורים יקרים, הטבה מחכה לכם. רוצים לקבל אותה, הכניסו פרטיכם בצד שמאל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה